Što je prava istina o boli u “slezeni”

Često, a posebno u ovo ljetno vrijeme neki trkači osjete bol u području trbuha, osobito ispod rebara. Nekada je bol manja i kraćim hodanjem nestane, a nekada je takva da ni hodanjem niti mirovanjem ne nestane, veće je potrebno nešto duže vrijeme da nestane.

Piše: dr. sc. Pavao Vlahek

Ako se obrate iskusnijim trkačima, saznati će da je to bol u organu kojeg nazivamo slezena. Slezena je tako usmenom predajom već duže vrijeme na optuženičkoj klupi kao glavni krivac za tu bol. Teoretičari zavjere bi rekli: istina je negdje drugdje i ovaj put su u  pravu.

 

Pa krenimo od početka

Kako bi mišići trkača mogli funkcionirati potrebna im je energija. Osnovni izvori energije su ugljikohidrati, masti i proteini koji se unose putem hrane, probavljuju te se koriste odmah ili se uskladište za kasnije korištenje.

Neovisno o izvoru energije probava počinje u ustima gdje se žvakanjem hrana usitnjuje na manje komadiće. Pri žvakanju se oslobađa slina koja vlaži hranu i svojim enzimima započinje razgradnju složenih ugljikohidrata na jednostavne ugljikohidrate.

Gutanjem odlazi u jednjak koji povezuje usta i želudac. U želucu se događa najveća razgradnja, uz pomoć želučane kiseline koja dominantno razgrađuju proteine. Razgrađena, hrana poprima tekuću formu i odlazi u tanko crijevo gdje se obavlja završna razgradnja pomoću enzima i apsorbiraju hranjive tvari iz crijeva u krvotok.

Probavni enzimi iz jetre (koji se nalaze u žučnom mjehuru) i gušterače se izlučuju u tanko crijevo i pomažu u razgradnji masti (dominantno jetra), ugljikohidrata i proteina (gušterača).

Probavljeni sadržaj ide dalje debelo crijevo. U njemu se dalje reapsorbiraju mineralne tvari i voda te se oblikuje stolica. Ovisno o sadržaju hrane potrebno je od 24 do 48 sati da prođe cijeli probavni sustav od ulaza do izlaza. Stolica se izbacuje iz probavnog trakta kroz analni otvor i time završava proces probave.

Nakon ovog kraćeg putopisa probavnim sustavom, krenimo dalje. Trčanje angažira mišiće cijelog tijela za čiji rad je potrebno više krvi nego u stanju mirovanja. Zato krv iz drugih organa odlazi u mišiće u velikom postotku pa oni ne mogu funkcionirati na normalan način. Smatra se da čak preko 80% krvi iz probavnog sustava prelazi u mišiće tijekom fizičke aktivnosti, ovisno o intenzitetu.

 

Bodac (eng. “stitch”, “exercise-related transient abdominal pain (ETAP)”)

Najčešće stanje koje stvara problem trkačima je trbušna bol u području ispod rebrenog luka. Vlada popularno mišljenje da iz nekog razloga boli slezena, iako se slezena nalazi s lijeve stane, a bolovi se javljaju obostrano pa više i niže od područja spomenutog organa. Navedeno bolno stanje nije rezervirano samo za trkače i trčanje, javlja se i u drugim sportovima, a svima je zajedničko ponavljajuće i dugotrajno pomicanje trupa.

Bol koja ima probadajući karakter kada je jaka ili karakter grčeva kada je slabija javi se nedugo nakon početka trčanja i onemogućava trkača da trči zadanim tempom, a često dovodi i do prestanka trčanja. Smatra se da je čak 70% trkača imalo barem jedan napadaj trbušne boli ovog tipa, a osobito mlađi i neutrenirani trkači. Uzrok bolnosti nije do kraja definiran. Povezuje se sa ishemijom (manjkom kisika) dišnog mišića dijafragme, ishemijom crijeva, istezanjem ligamenata kojima su trbušni organi pričvršćeni na stražnji trbušni zid, iritacija potrbušnice i drugi razlozi. Kako točan uzrok nije poznat, tako i sprečavanje tog stanja nije moguće najtočnije odrediti.

 

Kako si pomoći

Ono što je sigurno je da se bol javlja uvijek kada je vrijeme proteklo između zadnjeg obroka ili uzimanja veće količine tekućine prekratko. Obično je taj razmak oko 2 sata, međutim stanje je individualno te je nekom dovoljno i pola sata razmaka, a nekome ni 4 sata nisu dovoljna.

Obično tijekom toplih mjeseci uzrok bude pijenje pola litre do litre tekućine neposredno prije trčanja.

Uzimanje hrane i tekućine tijekom trčanja također može isprovocirati bolnost. Svatko mora isprobavanjem naći optimalno vrijeme kao i hranu. Sigurno je da će lako probavljiva hrana brže prolaziti kroz probavni sustav.

Strategije koje su se još pokazale korisnima su održavanje jake muskulature trupa (core), vježbanje uzimanje hrane i tekućine tijekom treninga jer se na taj način vježba i probava, pritisak na bolno područje, istezanje bolne strane i naginjanje trupa prema naprijed.

Neki autori kao taktiku za olakšavanje simptoma i izdisanje u momentu kontakta s podlogom suprotne noge od strane na kojoj se bol u trbuhu javlja.

 

Scroll to top